کمپرسور های پیستونی رفت و برگشتی:
این نوعی از کمپرسور باد است که با حرکت پیستون به عقب و جلو کار می کند. در بخش های مختلفی از این کمپرسور می توان شیر یک طرفه را پیدا کرد. دو شیر یک طرفه به صورت مجموعه در داخل پستون قرار دارند تا جریان هوایی که به پیستون ها وارد می شود را کنترل کنند. زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، جریان هوا به داخل شیر یک طرفه اول مکیده می شود.
زمانی که پیستون دوباره به سمت بالا می آید، هوا فشرده شده و از پیستون به شیر یک طرفه دوم وارد می شود. این شیر خروجی بوده و مانع از برگشت هوا به داخل سیلندر می گردد. علاوه بر این دو شیر یک طرفه، یک شیر دیگر نیز بین کمپرسور و گیرنده هوای فشرده (منظور مخزن هوای فشرده است که کمپرسور اغلب بر روی آنها نصب می شود) قرار دارد. وجود شیر های یک طرفه این اطمینان را به وجود می آورد زمانی که هوا به داخل مخزن پمپ شد امکان بازگشت دوباره به کمپرسور باد و خاموشی دستگاه را ندارد.
در زمان خاموشی، در داخل لوله بین کمپرسور پیستونی رفت و برگشتی و مخزن هوا (لوله تخلیه) هوا دمیده می شود. این کار توسط شیر دمنده انجام می شود. دمیده شدن به این معناست که فشار هوا در داخل لوله ای که دمش در آن انجام می شود به ۰ (صفر) بار می رسد.
این کار به فعالیت دوباره کمپرسور باد کمک می کند. شیر دمنده اغلب با سوئیچ فشار یکپارچه می شود. شیر یک طرفه که بین این لوله ها و مخزن هوا نصب شده این اطمینان را به وجود می آورد که دمش فقط در یک لوله نازک انجام می شود و فشار کل مخزن صفر نمی شود.
مشکلاتی اغلب در کمپرسور های باد مشاهده می شود. اگر خارج از بخش سوئیچ فشار و زمانی که کمپرسور خاموش است، صدای نشتی هوا را حس کردید، باید بدانید که سوئیچ شما خراب شده و این صدای شیر یک طرفه است که نشتی دارد و هوا را بیرون می دهد.