نمایندگی فروش جک پنوماتیک BLCH


سیلندرهای پنوماتیکی که سیلندرهای هوا نیز نامیده می‌شوند، جزء نهایی دستگاه مکانیکی

کنترل هوای بادی یا فشرده هستند. سیلندرهای هوا یا پنوماتیک وسایلی هستند که نیروی

هوای فشرده را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. انرژی مکانیکی حرکت خطی یا چرخشی

ایجاد می‌کند. سیلندر هوای پنوماتیک به عنوان محرک در سیستم پنوماتیک عمل می‌کند.

بنابراین به آن محرک خطی پنوماتیک می ‌گویند.

ساخت سیلندر پنوماتیک



برای ساخت سیلندر پنوماتیک درابتدای امر باید متریال مورد نظر خود را آماده‌کنید. این ابزار عمدتاً عبارتنداز یک لوله پلاستیکی 60 سانتی متری، چسب نواری، اره، دریل، کمپرسور هوا و سوئیچ خاموش و روشن.



درگام دوم باید سطح لرزش لوله درون سیلندر خود را با استفاده از سنباده آماده‌کنید. سپس اتصالات مربوطه را به بدنه انجام‌داده و یک بررسی کلی از ابتدا تا این مرحله انجام‌دهید.



درمراحل چهارم و پنجم باید دو سوراخ درقسمت‌هایی که هوا وارد و خارج می‌شود در بدنه ایجاد‌کنید. درگام ششم باید اتصالات مربوط به شیر برقی و آداپتور را روی بدنه انجام‌دهید. باید ورودی شیر برقی به اتصال سریع کمپرسور، متصل‌شود.



درمرحله هفتم درون سیلندر را با گریس مالیده و لوله دوم را در قسمت مربوطه وصل‌ کنید. درنهایت نیز باید مهروموم مربوط به یک سمت سیلندر را انجام‌دهید. با طی‌کردن این مراحل، ساخت سیلندر پنوماتیک به اتمام می‌رسد.





قدرت جک پنوماتیک



برای محاسبه قدرت جک پنوماتیک باید به مجموعه‌ای از عوامل توجه‌کرد. درنهایت امر برآیندی که از این عامل ها به دست می‌آید قدرت را تعیین می‌کند. درادامه هریک از این آیتم‌ها به تفکیک عبارتنداز:

o فشار هوا

نقش فشار هوا با استفاده از فرمول P=F/A محاسبه می‌گردد. بنابراین هرچه نیروی بیشتری بر مترمربع کمتری اعمال شود، فشار هوا نیز درون سیلندر پنوماتیک افزایش می‌یابد.

o قطر سیلندر

طبیعتاً هرچه قطر سیلندر افزایش‌یابد، میزان ورودی‌وخروجی نیز با افزایش روبرومی‌شود. بنابراین قطر این وسیله با راندمان آن رابطه مستقیم دارد.

o اصطکاک قطعات سیلندر

دربخش قبل اشاره‌شد که از روغن گریس برای ساخت سیلندر پنوماتیک استفاده می‌شود. هدف اصلی از این کار کاهش اصطکاک میان اجزای درونی سیلندر است.



بنابراین روغن‌کاری یا گریس‌کاری تاثیر زیادی در افزایش طول عمر این وسیله‌ دارد. چرا که موجبات کاهش اصطکاک را فراهم‌ می‌کند.

o درزگیر سیلندر

وجود هرگونه اشکال همچون نشتی هوا می‌تواند در کاهش راندمان و طول عمر سیلندر پنوماتیک موثرباشد. بنابراین عدم درزگیری صحیح سیلندر، قدرت کارایی مناسب را از این وسیله می‌گیرد.





تنظیم کورس جک پنوماتیک



باتوجه به هدف استفاده از جک پنوماتیک، میزان سرعت عملکرد این وسیله نیز متفاوت است. چراکه برخی از صنایع عمدتاً به سرعت‌های بالای جک پنوماتیک نیازدارند.



حال آن‌که در برخی دیگر از صنایع نیاز است تا جک با سرعت کمتری حرکت‌کند. پس تنظیم کورس جک پنوماتیک رابطه نزدیکی با هدف کاربری دارد.



برای تنظیم کورس جک پنوماتیک نیز از شیر کنترل استفاده می‌شود. درابتدا شیر کنترل را بازکرده و با استفاده از آن میزان هوای ورودی به رگلاتور را افزایش می‌دهیم.



این افزایش هوا به حدی است که به میزان دلخواه و مورد نظر برسد. سپس با استفاده از کنترل نسبت به تنظیم سرعت پیستون سیلندر اقدام می‌کنیم.



باید دقت‌داشت که ضربه‌گیرها درموقعیت مناسب قرارگیرند. به همین علت باید به گونه‌ای تنظیم‌شود که پیستون در پایان کورس خود به بدنه سیلندر برخوردنکند. چرا که این ضربه‌ها می‌تواند درمدت زمان کوتاهی باعث خرابی جک پنوماتیک شود.