همان طور که می دانید، هوای پرفشار یکی از المان های مطلوب برای ساخت ساختار های مکانیکی می باشد. با کمک این هوای پرفشار می توان سلسله مراتب کنترلی را در یک دستگاه تولید نمود. در حلقه های تولید این سیستم های کنترلی، کاربرد جک پنوماتیک در انتهای حلقه کنترل قرار می گیرد. یعنی زمانیکه فرمان از طریق یک شیر برقی، مسیر هوای فشرده تا ابتدا و یا انتهای جک پنوماتیک چهار میل را باز یا بسته می کند. تحت تاثیر حضور و یا عدم حضور هوای فشرده در درگاه های جک پنوماتیک چهار میل می توانید شاهد حرکت های رفت و یا برگشت در قسمت سیلندر جک باشید.
ساختار جک پنوماتیک چهار میل از یک الگوی ساده و آشنا برای هر کسی تبعیت می کند. یک استوانه محکم فلزی که با عنوان سیلندر شناخته می شود و میله ای همراه با دیسکی که کاملاً نسبت به جداره های داخلی سیلندر آب بندی شده است، با عنوان پیستون در آن به حرکت درآمده و خروجی این حرکت، توانایی جا به جایی اشیا گوناگون را دارد.
در بدنه سیلندر، دو درگاه ورودی هوا تعبیه شده است. دقت کنید که این دو درگاه هر دو حکم معبر های ورود و خروج هوا را دارند و از داخل فضای پیستون نسبت به یکدیگر کاملا ایزوله هستند. بدین ترتیب اگر از درگاه ورودی هوا در قسمت انتهای جک پنوماتیک چهار میل، تحت فشار هوای فشرده قرار گیرد، پیستون به سمت جلو حرکت خواهد کرد و برعکس این ماجرا، اگر از قسمت جلو در تاثیر هوای فشرده باشد، پیستون به سمت عقب حرکت خواهد کرد.
کارکرد دقیق و مطلوب جک پنوماتیک چهارگوش و یا هر جک پنوماتیک دیگری در آن است که در هر دو درگاه ورودی هوای فشرده در قسمت جلو و عقب جک شاهد وجود همزمان هوای فشرده نباشیم. در این صورت نمی توانید انتظار عملکرد صحیح از کارکرد جک پنوماتیک چهارگوش داشته باشید.